Skicka in användaråterkoppling

Behöriga myndigheter ska ge användaren möjlighet att lämna återkoppling på de webbsidor som tillhandahåller hjälp- och problemlösningstjänster, förfaranden och information om dessa samt webbsidor som innehåller informationom rättigheter, skyldigheter och regler.

EU gemensamt återkopplingsverktyg

Kommissionen erbjuder ett återkopplingsverktyg, så kallat Common feedback tool (CFB) för användare på unionens alla officiella språk. Behöriga myndigheter kan välja att använda kommissionens verktyg eller ett eget återkopplingsverktyg.

Det är olika formulär som ska användas beroende på vad användaren ska kunna ge återkoppling på. Det är därför olika formulär för information, hjälp-och problemlösningstjänster och online förfaranden.

Det finns två nivåer av återkoppling en användare kan ge. Den första nivån består av följande frågor.

Frågor om information på webbsidor

  • Hittade du vad du letade efter? (ömsesidigt uteslutande alternativ: JA/NEJ/DELVIS) [obligatoriskt fält].
  • Sätt betyg på denna sida (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält].
  • Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält].

Frågor om förfaranden

  • Sätt betyg på hur enkelt det var att använda förfarandet (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält].
  • Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält].

Frågor om hjälp- och problemlösningstjänster

  • Sätt betyg på den tillhandahållna tjänsten (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält].
  • Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält].

Återkopplingsverktyget för information och förfaranden finns i två versioner, en med fritextrutan och en utan fritextrutan.

Du hittar frågorna i bilaga 3 i genomförandeförordningen för användarstatistik och återkoppling, Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2020/1121 (europa.eu) Länk till annan webbplats..

Användaren ska ges möjlighet att delta i en enkät med mer detaljerade frågor efter att ha angivit återkoppling på en första nivå (artikel 6, punkt 1 c i genomförandeförordningen för användarstatistik och återkoppling).

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2020/1121 (europa.eu) Länk till annan webbplats.

Eget verktyg för användaråterkoppling

Ni får använda ett eget återkopplingsverktyg. Behöriga myndigheter som väljer att använda ett eget verktyg för användaråterkoppling ska säkerställa att följande krav uppfylls:

  • Endast återkopplingen på frågor och betyg som motsvarar dem i det kommissionens återkopplingsverktyg för användare får överföras till det gemensamma dataregistret.
  • Återkoppling i form av fritext överförs inte till det gemensamma dataregistret.
  • Webbadresserna till de webbplatser från vilka återkoppling samlas in överförs tillsammans med återkopplingen till det gemensamma dataregistret.
  • Överföringen ska se så snart som möjligt dock senast inom 5 arbetsdagar efter utgången av den aktuella kalendermånaden.
  • Om ni samlar in egna enkätsvar som liknar de som ingår i kommissionens enkät överförs dessa svar också till det gemensamma dataregistret.

För behöriga myndigheter som använder eget verktyg för användaråterkoppling har kommissionen publicerat en API-specifikation för rapportering av användaråterkopplingen.

Vid användning av ett eget återkopplingsverktyg ska följande vara uppfyllt:

  • Likvärdiga frågor och rating samt eventuellt fritextfält
  • Länkar till del 2 med fördjupade frågor – om inte dessa också redan finns i ert eget verktyg.

Behöriga myndigheter som väljer att använda ett eget verktyg för användaråterkoppling ska säkerställa att följande krav uppfylls:

  • Endast återkopplingen på frågor och betyg som motsvarar dem i det kommissionens återkopplingsverktyg för användare får överföras till det gemensamma dataregistret.
  • Återkoppling i form av fritext överförs inte till det gemensamma dataregistret.
  • Webbadresserna till de webbplatser från vilka återkoppling samlas in överförs tillsammans med återkopplingen till det gemensamma dataregistret.
  • Överföringen ska se så snart som möjligt dock senast inom 5 arbetsdagar efter utgången av den aktuella kalendermånaden.
  • Om ni samlar in egna enkätsvar som liknar de som ingår i kommissionens enkät överförs dessa svar också till det gemensamma dataregistret.

Användaråterkoppling för förfaranden online

Ge lättåtkomlig åtkomst för användaren att lämna återkopplingen, antingen efter att begäran har lämnats in eller om användaren väljer att inte lämna in en begäran.

Användaråterkoppling för hjälp-och problemlösningstjänster

Leverantörer av hjälp- och problemlösningstjänster ska säkerställa att användare av deras tjänster som kan nås med digitala medel får ett erbjudande att lämna återkoppling på den mottagna tjänsten som skickas antingen tillsammans med det slutliga svar som tillhandahålls av leverantören av hjälp- och problemlösningstjänsten, eller inom en kort tid därefter som inte överstiger tio arbetsdagar.

Single market obstacles tool (rapportering av hinder)

EU-kommissionen tillhandahåller ett verktyg för rapportering om den inre marknadens funktion, det så kallade Single market obstacles tool (SMO). Verktyget finns för både privatpersoner och för företag och ger dem en möjlighet att ge förslag till utvecklingen av EU:s inre marknad.

Det är valfritt för behöriga myndigheter att lägga till verktyget på sin webbplats. Inkomna förslag kan ses av alla behöriga myndigheter i EU-kommissionens kontrollpanel och kräver ingen direkt åtgärd av er.

Återkoppling om hinder (europa.eu)

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: