Så funkar det
Läs mer om vilka inställningar du kan göra för att anpassa tjänsten efter dina behov. Du kan exempelvis välja hur du vill bli aviserad och vilka avsändare du vill få post från.
Så skickas ett meddelande
När en avsändare, till exempel en myndighet, ska skicka post till dig börjar avsändaren med att kontrollera om du har en digital brevlåda eller inte, samt om du valt att ta emot digital post från den avsändaren. Om du valt att få post digitalt från avsändaren skickas posten till din digitala brevlåda.
Vilka kan jag få digital post ifrån?
Du kan få digital post från de offentliga aktörer som är anslutna som avsändare till tjänsten Mina meddelanden. Vissa avsändare skickar all post digitalt, andra skickar bara vissa typer av meddelanden. Fler offentliga aktörer ansluter sig löpande och redan anslutna avsändare jobbar med att skicka nya typer av meddelanden.
Oavsett vilken brevlåda du väljer får du post från de anslutna offentliga aktörerna dit. I några av de digitala brevlådorna kan du även få post från andra avsändare, exempelvis privata företag.
Se vilka avsändare som skickar digital post
Du kan göra dina egna inställningar
I din digitala brevlåda kan du göra olika inställningar för att anpassa tjänsten efter dina behov. Du kan exempelvis välja hur du vill bli aviserad och vilka avsändare du vill ta emot post från.
Välj hur du vill bli aviserad
I din digitala brevlådas inställningar väljer du hur du vill bli aviserad när du får ett nytt meddelande. De kontaktuppgifter du anger i din digitala brevlåda används för att skicka aviseringar.
Aviseringar är en tjänst i den digitala brevlådan, du som användare är alltid ansvarig för att logga in och ta del av den post som skickats till dig.
Du kan välja vilka du vill få digital post från
När du skaffar en digital brevlåda får du digital post från de myndigheter, kommuner och regioner som är anslutna.
Du kan själv välja om du inte vill ha digital post från en avsändare. Det gör du genom att gå in i inställningar i din digitala brevlåda och välja vilka du inte vill ta emot digital post från. Då kommer din post istället på papper till din brevlåda.
När en ny myndighet, kommun eller region börjar skicka digital post kommer du automatiskt få digital post från den avsändaren. Om du inte vill ta emot digital post från den avsändaren måste du gå in i din digitala brevlåda och välja att inte ta emot digital post från dem.
Du är ansvarig för att ta del av din digitala post
Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.
Om du vill sluta ta emot post digitalt
Om du inte längre vill ta emot post digitalt loggar du in i din digitala brevlåda och avregistrerar dig. När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital post att skickas till din digitala brevlåda. Den kommer istället på papper.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: