Digital tillgänglighet för dig som privatperson
De tjänster och den information som en offentlig aktör har på en webbplats eller i en mobil applikation ska vara tillgängliga. Här kan du som användare läsa om hur du påtalar brister för en aktör som du anser inte lever upp till kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen).
Så gör du för att påtala eller anmäla brister
Du bör i första hand påtala brister i tillgänglighet till den aktör som du anser inte lever upp till kraven. Du ska kunna kontakta aktören via meddelandefunktionen i den tillgänglighetsredogörelse som enligt lag ska finnas på aktörens webbplats eller där du laddar ner appar.
Du som användare har också möjlighet att anmäla till Digg om du anser att en aktör inte lever upp till kraven i DOS-lagen.
Anmäl bristande tillgänglighet
Så hjälper lagen dig
Digital offentlig service ska vara tillgänglig. Att servicen är tillgänglig är något alla användare kan dra nytta av. För personer med funktionsnedsättning kan en god tillgänglighet vara avgörande för att kunna ta del av den digitala servicen. DOS-lagen ger dig som användare möjlighet att meddela eller anmäla brister i tillgänglighet.
Vanliga frågor och svar
Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att uppfatta och hantera digital service till följd av funktionsnedsättning. DOS-lagen ställer krav på att digital offentlig service ska vara tillgänglig genom att vara möjlig att uppfatta, vara hanterbar, begriplig och robust.
Några exempel på viktiga egenskaper för digital tillgänglighet:
- Det ska gå att förstora/zooma innehåll.
- Det ska gå att navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning.
- Det ska gå att lyssna till innehållet med ett uppläsande hjälpmedel.
Genom att följa den europeiska standarden EN 301 549 V3.2.1 kan aktörer som erbjuder digital offentlig service leva upp till kraven på tillgänglighet.
Det är viktigt att förstå att aktörer inte själva behöver bygga in funktioner för röststyrning, uppläsning och förstoring, utan att om de bygger sina webbsidor och mobila applikationer på rätt sätt så kan webbläsare, telefoner och hjälpmedel sköta mycket.
Med digital offentlig service menas tjänster och information som tillhandahålls av en offentlig aktör genom en webbplats eller mobil applikation. Det kan också vara fråga om digital offentlig service när digital service tillhandahålls av en aktör som kontrolleras eller finansieras av det offentliga.
Tjänster och information som tillhandahålls genom en webbplats eller en mobil applikation som står under aktörens kontroll ska uppfylla kraven på tillgänglighet. Innehåll som tillhandahålls av aktören på en webbplats eller mobil applikation som står under tredje parts kontroll ska så långt det är möjligt följa kraven.
Tillgänglighetskraven utgörs av fyra principer. Digital offentlig service ska vara
- möjlig att uppfatta
- hanterbar
- begriplig
- robust.
Principerna kommer från Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De har antagits av EU i webbtillgänglighetsdirektivet och är rättsligt bindande i Sverige genom att de tas upp i Diggs föreskrifter.
Genom att följa den europeiska standarden EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), som i viss utsträckning bygger på WCAG 2.1, kan webbplatser och mobila applikationer leva upp till kraven.
Läs mer
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: