Tillägg till Microsoft Outlook

Med tillägget till Microsoft Outlook kan medarbetare själva skapa och skicka säkra meddelanden till en enskild mottagares digitala brevlåda.

Om du installerar tillägget kan medarbetare, direkt i Microsoft Outlook, skicka säkra meddelanden till en enskild mottagares digitala brevlåda lika enkelt som att skicka mejl. Istället för mejladress väljer de i tillägget till vilket person- eller organisationsnummer de vill skicka meddelandet.

Börja skicka digital post via tillägget i Microsoft Outlook

För att börja skicka digital post till enskilda mottagare behöver du som offentlig aktör sluta avtal till infrastrukturen för digital post, Mina meddelanden, och ansluta tillägget i Microsoft Outlook.

Har din organisation redan ett avtal och är ansluten till infrastrukturen för digital post behöver du inte sluta ett nytt avtal. Då kan du istället börja med att ladda ner och installera tillägget till Microsoft Outlook.

Läs mer här om hur ni sluter avtal

Vanliga frågor

Det går att använda tillägget för hur många man vill och det inte är specifika licenser. Det är upp till avsändaren att själv se till att mjukvaran inte missbrukas eller används på fel sätt.

Om man vill editera eller bygga en egen klient för att skicka meddelanden finns källkoden på den här webbsidan, se rubriken "Skaffa tillägget till Microsoft Outlook".

Av informationssäkerhetsskäl så lagras ingenting av meddelandet som skickas via tillägget mer än datum, mottagarens person- eller organisationsnummer samt leveransstatus, det vill säga om och när meddelandet nått mottagaren. Vissa myndigheter har därför tagit fram rutiner för att göra en PDF av meddelandet och kan på så sätt arkivera och lagra meddelandet i den egna organisationen.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: