Auktorisationssystem för
elektronisk identifiering och digital post
I maj 2025 ska auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post finnas på plats. Auktorisationssystem är ett sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster. Här får du veta vad ett auktorisationssystem är, hur Digg arbetar för att införa auktorisationssystemen och hur tidplanen ser ut. Se också svar på inkomna frågor längst ner på webbsidan.
- Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
- Krav och villkor inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post
- Samverkan auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
- Skaffa tjänster inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
- Vad som ingår i auktorisationssystemen från maj 2025
Den här informationen riktar sig främst till offentliga aktörer med tjänster som kräver elektronisk identifiering och som använder digital post. Den riktar sig även till leverantörer av elektronisk identifiering och digital post.
Film: en introduktion till vad auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post är och vilken nytta det ger.
Varför auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post?
Den snabba digitala utvecklingen i vårt samhälle innebär att de digitala tjänsterna blir mer och mer komplexa. På grund av det säkerhetspolitiska läget blir också kraven på tjänster inom offentlig sektor högre. Samtidigt ska tjänsterna uppfylla medborgarnas behov.
Vi vet att aktörer inom den offentliga förvaltningen många gånger har liknande behov av vissa typer av digitala tjänster. I stället för att varje offentlig aktör skaffar eller utvecklar den här typen av tjänster själva, behövs gemensamma lösningar.
Effekter för offentliga aktörer
Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan minska behovet av myndighetsspecifika lösningar. Förutom att en gemensam lösning blir mer effektiv, blir vår service till våra invånare och företag också mer enhetlig.
- Offentliga aktörer behöver inte upphandla tjänsterna elektronisk identifiering och digital post. Det gör Digg.
- Offentliga aktörer behöver inte kontrollera att leverantörerna lever upp till olika krav. Det gör Digg.
- Offentliga aktörer slipper alla leverantörskontakter. Det sköter Digg.
Effekter för privatpersoner
I dagsläget kan en enskild medborgare inte alltid logga in med den e-legitimation den har valt. Efter införande av auktorisationssystem kan offentliga aktörer erbjuda medborgare fler alternativ för inloggning.
Privatpersoner får också ökad tillgänglighet till säkra brevlådor tack vare auktorisationssystemet för digital post.
Effekter för leverantörer
Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan underlätta för mindre leverantörer att komma in och konkurrera på marknaden.
Leverantörer av digital post får i och med auktorisationssystem betalt för tjänster som de i dag utför till offentliga aktörer utan ersättning.
Dessutom behöver leverantörerna bara förhålla sig till Digg, i stället för flera olika myndigheter.
Vad innebär auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post?
Ett auktorisationssystem är ett alternativ till offentlig upphandling. Någon upphandling där en leverantör får ensamrätt på ett kontrakt sker aldrig. Det innebär att alla leverantörer som uppfyller Diggs på förhand ställda krav, kan erbjuda sina tjänster inom auktorisationssystemen.
Digg godkänner alla intresserade leverantörer som uppfyller Diggs krav och ingår identiska avtal med samtliga leverantörer. Innehållet är bestämt på förhand och är inte förhandlingsbart. Leverantörer som uppfyller kraven kan löpande teckna avtal med Digg inom auktorisationssystemen. Digg betalar ersättning till leverantörerna.
Offentliga aktörer kan skaffa tjänster inom samma auktorisationssystem genom att teckna avtal med Digg. Offentliga aktörer behöver på så sätt inte upphandla tjänsterna elektronisk identifiering eller digital post. De betalar i stället en avgift till Digg. När avtalet är klart kan de offentliga aktörerna erbjuda anslutna leverantörers tjänster inom elektronisk identifiering och digital post.
Auktorisationssystem är alltså inte en tjänst, det är ett sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster.
Det kommer inledningsvis att finnas två auktorisationssystem, ett för elektronisk identifiering och ett för digital post.
Vad är en offentlig aktör?
Lagen om auktorisationssystem definierar vilka som ingår i begreppet offentliga aktörer.
Med offentlig aktör avses exempelvis
- statliga och kommunala myndigheter
- beslutande församlingar i kommuner och regioner
- offentligt styrda organ samt sammanslutningar av dessa aktörer
- vissa privata aktörer inom exempelvis skola och sjukvård.
Återstående leveranser inom auktorisationssystem
- Löpande: Samverkan med expertmyndigheter, offentliga aktörer och leverantörer sker hela tiden.
- Mars 2025: Digg definierar obligatoriet gällande elektronisk identifiering, inklusive tidsbegränsade undantag bland aktuella organisationer.
- Mars 2025: Klart hur övergången till auktorisationssystem elektronisk identifiering ska gå till. Plan för övergång till auktorisationssystem digital post finns redan.
- Mars 2025: Besked från EU-kommissionen gällande krav och villkor för auktorisationssystemen, inklusive ersättning till leverantörer. Diggs generaldirektör fattar ett definitivt beslut gällande krav, villkor och ersättning.
- Maj 2025: Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post finns på plats.
Frågor och svar om auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post
Digg ser inte att administrationen kommer att öka för offentliga aktörer. Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan tvärtom minska behovet av myndighetsspecifika lösningar, vilket i så fall leder till en effektivisering.
Tack vare auktorisationssystem behöver inte offentliga aktörer upphandla tjänsterna elektronisk identifiering och digital post. Offentliga aktörer behöver inte kontrollera att leverantörerna lever upp till olika krav. Offentliga aktörer slipper dessutom alla leverantörskontakter.
På kort sikt kan det däremot innebära vissa administrativa åtgärder då avtal ska tecknas och övergång ska ske.
Utgångspunkten är att det kommer att vara obligatoriskt för statliga myndigheter, som kräver elektronisk identifiering av enskilda för åtkomst till myndighetens digitala tjänster, att använda tjänster inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Digg arbetar för tillfället med utformningen av obligatoriet.
Det är frivilligt för alla andra offentliga aktörer att skaffa tjänster inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering.
Offentliga aktörer som vill skicka digital post till enskilda genom Diggs infrastruktur för digital post (Mina meddelanden) behöver teckna avtal med Digg om auktorisationssystem för digital post.
Läs mer om detta och utredning gällande digital post, på annan webbsida här på digg.se:
Krav och villkor inom auktorisationssystem för e-legitimering och digital post.
Om ni som offentlig aktör redan i dag är ansluten till infrastrukturen Mina meddelanden, kommer ni behöva ansluta er till auktorisationssystem för digital post genom att ingå avtal med Digg.
Hur övergången kommer att se ut för aktörer som i dag är anslutna till, och använder elektronisk identifiering via dagens valfrihetssystem, är i skrivande stund inte helt klart.
Läs mer om övergången på annan webbsida här på digg.se:
Skaffa tjänster inom auktorisationssystem e-legitimering och digital post.
Om ni som offentlig aktör har ett eget avtal direkt med en leverantör men vill gå över till att använda tjänsterna som erbjuds inom auktorisationssystem, måste ni själva avsluta det egna avtalet.
Digg tar gärna emot sådan information. Återkoppla antingen via dialogmöten som Digg tar initiativ till, via upparbetade kontakter som ni redan har till verksamheterna för digital post och elektronisk identifiering, eller via mejladressen info@digg.se.
Auktorisationssystem är ett sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster för elektronisk identifiering och digital post. Digg ställer upp krav som ska gälla för leverantörerna och deras tjänster. Digg granskar också leverantörerna för att säkerställa att de lever upp till ställda krav och följer upp leverantörerna och deras tjänster över tid. Det här gör att offentliga aktörer inte själva behöver kravställa på tjänsterna eller följa upp leverantörerna.
För att få tillgång till kvalitetssäkrade tjänster som erbjuds inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post, behöver offentliga aktörer ingå ett avtal med Digg. Det är inte möjligt att använda tjänster inom auktorisationssystem på annat sätt, exempelvis genom att avropa från Adda eller liknande. Om Adda väljer att erbjuda samma tjänster som finns inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan till exempel en kommun välja att avropa tjänsten från Adda, men då enligt de villkor som Adda förhandlat fram.
Från och med den 1 juli 2025 behöver offentliga aktörer som vill använda infrastrukturen Mina meddelanden för att skicka digital post till enskilda, ansluta till auktorisationssystem för digital post. Se mer information om vad offentliga aktörer behöver göra för att börja och fortsätta skicka digital post inom auktorisationssystem:
Skaffa tjänster inom auktorisationssystem e-legitimering och digital post.
Det är fortfarande upp till exempelvis varje kommun att bestämma om man vill få tillgång till den här typen av tjänster via auktorisationssystem eller på annat sätt, om sådant finns tillgänglig, till exempel Adda.
Nej.
Läs mer om vad som ingår i auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post, samt vilka krav och villkor som är formulerade, på andra webbsidor här på digg.se:
Vad som ingår i auktorisationssystemen från maj 2025.
Krav och villkor inom auktorisationssystem för e-legitimering och digital post.
Läs mer om Säker digital kommunikation på annan webbsida.
Dokument och länkar
- Lag (2023:704) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
- Förordning (2023:709) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
- Digg forum: inspelade webbinarium om bland annat auktorisationssystem för e-legitimation och digital post Länk till annan webbplats.
- E-legitimering
- Digital post
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: