Auktorisationssystem för digital post

På den här webbsidan beskriver vi bland annat hur ni som offentliga aktörer på ett nytt sätt skaffar tjänster inom digital post. Det vill säga genom Diggs auktorisationssystem. Digg uppdaterar och fyller på informationen så snart den finns.

Film: Är du en offentlig aktör som vill förstå hur auktorisationssystem för digital post påverkar din verksamhet? Den här filmen hjälper dig med förberedelserna inför de kommande förändringarna. Filmen är från Digg forum som sändes 18 februari 2025. Längd: cirka 14 minuter och 31 sekunder.

Effekter för offentliga aktörer och medborgare

Fler än sex miljoner privatpersoner och företag har en digital brevlåda dit de kan få post från offentliga aktörer digitalt i stället för på papper. Digital post handlar om att skapa ett säkert, tillgängligt och hållbart system som förenklar både för invånare och offentlig sektor.

Några andra fördelar med digital post och auktorisationssystem:

  • Posten är tillgänglig dygnet runt, oavsett var du befinner dig.
  • Pappersanvändningen och transporterna minskar, vilket i sin tur minskar utsläppen.
  • Den administrativa tiden minskar. Vi slipper hantera fysiska utskick, som att skriva ut, kuvertera och skicka.
  • Kostnaden är betydligt lägre än för fysisk post. Kostnader för porto, papper, kuvert och distribution minskar eller försvinner helt.
  • Vi som offentliga aktörer tillmötesgår våra invånares förväntningar gällande enkel och smidig kommunikation.
  • Privatpersoner får ökad tillgänglighet till säkra brevlådor tack vare auktorisationssystemet för digital post.

Skillnader från i dag

  • Leverantörerna får ersättning.
  • Digital post som skickas genom infrastrukturen Mina meddelanden kommer från och med den 1 juli 2025 att kosta pengar.

Att införa auktorisationssystem med avgifter och ersättning är ett politiskt beslut. Argument från regeringen är att ersättningen skapar förutsättning för utveckling av nya tjänster inom digital post. Ersättningen ger också incitament för nya leverantörer att ansluta. Det kan i sin tur skapa fler användare, vilket innebär att fler privatpersoner och företag tar emot digital post. Vilket i sin tur kan innebära besparingar för offentliga aktörer.

Är det obligatoriskt?

Det är än så länge frivilligt för offentliga aktörer att ansluta sig till auktorisationssystem för digital post. Men det finns ett förslag i en statlig utredning om en ny lag med krav på myndigheter, kommuner och regioner att skicka digital post.

Den tekniska anslutningen till infrastrukturen Mina meddelanden kommer att vara densamma som i dag.

Offentliga aktörer som redan är anslutna till infrastrukturen Mina meddelanden behöver bara ingå avtal med Digg inom auktorisationssystem för digital post.

Offentliga aktörer som vill skicka digital post via infrastrukturen Mina meddelanden behöver vara ansluten till Mina meddelanden. För att bli det behöver ni teckna anslutningsavtal för Mina meddelanden med Digg, och även göra en teknisk anslutning.

Mer information om hur det går till finns på länkad webbsida nedan.

Från och med 1 juli 2025 behöver offentliga aktörer som vill skicka digital post via Mina meddelanden dessutom teckna avtal med Digg inom auktorisationssystem för digital post.

Tänk på!

  • Kringtjänster som offentliga aktörer har i dag behövs även i fortsättningen. Använder ni till exempel en förmedlare för att skicka digital post kommer inte avtalet inom auktorisationssystem att ändra på det behovet. I dessa fall behöver ni även fortsättningsvis ett avtal med er förmedlare.
  • När ni ansluter er till auktorisationssystem för digital post tecknar ni ett avtal per organisation. Som offentlig aktör får ni därmed också endast en faktura från Digg. Den avser all digital post som hela er organisation har skickat. Fakturan delas inte upp på till exempel verksamhetsområde.

Tidplan för övergång till auktorisationssystem digital post

15 april 2025

Digg tillhandahåller avtalsmall för offentliga aktörer. Var redo att teckna det nya avtalet med Digg. Ta del av avtalsmallen när den blir tillgänglig.

5 maj 2025

Offentliga aktörer kan teckna avtal inom auktorisationssystemet. Teckna avtal så snart som möjligt från 5 maj 2025. Detta för att inte riskera ett avbrott i er möjlighet att skicka digital post.

1 juli 2025

Digg har rätt att stänga av offentliga aktörer som inte har ingått avtal inom auktorisationssystem digital post.

1 juli 2025

Det börjar kosta pengar att skicka digital post. Digg tar ut avgift inom auktorisationssystem för digital post efter att anslutningsavtalet till auktorisationssystem börjar gälla, vilket är 1 juli 2025 för dem som tecknar avtal i maj och juni 2025.

4 augusti 2025

Digg börjar fakturera offentliga aktörer för digital post som skickats under juli 2025.

Vad är Mina meddelanden?

Digg ansvarar för tjänsten Mina meddelanden. Det är en för myndigheter gemensam infrastruktur för digital post. Mina meddelanden gör det möjligt för privatpersoner och företag att få digital post från offentliga aktörer som har anslutit sig till infrastrukturen.

Auktorisationssystem är ett ramverk för offentliga aktörer att skaffa tjänster som leverantörer erbjuder genom Mina meddelanden. Det är ett alternativ till upphandling. I Diggs uppdrag att inrätta ett auktorisationssystem ingår inte att utveckla tjänsten Mina meddelanden.

Inför införandet av auktorisationssystem för digital post, gör Digg endast mindre korrigeringar inom Mina meddelanden. Utöver att införa en modell för ersättning och avgifter har Digg även genomfört vissa säkerhetshöjande åtgärder.

Efter införandet av auktorisationssystemet för digital post i maj 2025, kommer Digg att arbeta vidare med att utveckla Mina meddelanden för att möta framtida behov och möjligheter, och för att hålla en hög säkerhetsnivå.

Krav vid leverantörers ansökan om anslutning

Läs vilka krav och villkor som ska gälla för leverantörer inom auktorisationssystem.

Dokument och länkar

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: