Mina ärenden – nationell vidareförmedlingstjänst för ärendeåterkoppling
Just nu pågår utveckling av en vidareförmedlingstjänst vars syfte är att förenkla anslutning för främst programvaruleverantörer som vill bygga nya användargränssnitt med ärendeåterkoppling.
Vidareförmedlingstjänsten utvecklas av Mina ärenden som drivs av Skatteverket och är en del av Ena.
Vidareförmedlingstjänsten är ett komplement till standarden för samlad ärendeåterkoppling. Den ska ansluta till de kommuner, regioner och statliga myndigheter som följer standarden för samlad ärendeåterkoppling och har ett kundhändelse-API. Till vidareförmedlingstjänsten kan sedan användargränssnitt med ärendeåterkoppling för privatpersoner och företag ansluta.
Uppgiften för vidareförmedlingstjänsten är att:
- Ta emot frågor om kundhändelser ifrån konsumentgränssnitt.
- Utifrån kunskapen om vilken producent som hanterar vilka kundhändelser som vidareförmedlingstjänsten sitter på analysera och bryta ned frågan i delfrågor till relevanta producenter
- Skicka delfrågorna till aktuella producenter
- Invänta svar från alla producenter
- Samla ihop svar och skicka tillbaka till konsumenterna
Läs mer om standarden för samlad ärendeåterkoppling.
Har du frågor om vidareförmedlingstjänsten?
Kontakta Mina ärenden på e-post: minaarenden@skatteverket.se
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: