Länkar och metataggar

Den gemensamma digitala ingången till Europa (Single digital gateway) är youreurope.eu. På Your europe ska det finnas länkar till de webbsidor som innehåller information om regler och skyldigheter, förfaranden och hjälp- och problemlösningstjänster enligt SDG-förordningen. Här kan du läsa om hur du ska göra för att era webbsidor ska synas på Your europe.

Länkregistret

För att de webbsidor ni har som innehåller information eller förfaranden enligt SDG-förordningen ska synas på den gemensamma digitala ingången till Europa (Your europe), så behöver ni registrera en webbplats i länkregistret. När webbplatsen är registrerad kommer EU-kommissionens sökverktyg (crawler) att söka igenom den registrerade webbplatsen efter webbsidor som innehåller SDG-metataggar och sedan synliggöra dessa på Your europe (youreurope.eu).

På det sättet skapas den gemensamma digitala ingågen till Europa där gränsöverskridande användare ska kunna hitta:

  • information om regler, rättigheter och skydligheter,
  • förfaranden och information om förfaranden samt
  • hjälp- och problemlösningstjänster.

Your Europen(europa.eu) Länk till annan webbplats.

Här är det vanligaste felen när inga eller någon specifik webbsida inte hittas av crawlern (sökroboten):

  1. Sidorna måste finnas under samma domännamn som den registreade webbplatsen. Det går alltså inte att registrera https://digg.se i länkregistret för att crawlas och sedan finns sidorna under https://www.digg.se. Sökroboten kommer endast att leta efter sidor under den specifikt registrerade webbplatsen.
  2. Sidorna måste vara åtkomliga via länkar från webbplatsen som är registrerad i länkregistret. De behöver inte vara direkt åtkomliga från första sidan men det måste gå att söka sig ned i hierarkin för att komma till sidorna. Kom ihåg att om någon länk går via ett annat domännamn kommer de inte hittas.
  3. Taggen robots och noindex eller nofollow. Det får inte förekomma några noindex eller nofollow i någon robots.txt fil eller som metadata på webbsidorna. Om det finns sådana taggar kommer inte sidorna och katalogerna att vara tillåtna att crawla. Exempel på en sådan tagg: <meta name="robots" content="noindex, nofollow" />.
  4. Om sidan har en canonical meta-data tagg måste URLen i den taggen matcha webbsidans URL. Om den inte matchar kommer crawlern inte att indexera sidan eftersom det då kan bli dubbletter.

Det är ni själva som registrerar era webbplatser i länkregistret.

Kontakta sdg@digg.se och meddela att ni har webbplatser att registrera i länkregistret. Ni kommer då att få tillgång till EU-kommissionens kontrollpanel, som innehåller länkregistret.

Metataggar

För att sökverktyget som söker igenom er webbplats ska hitta de webbsidor som har information eller förfaranden enligt SDG behöver dessa webbsidor ha ett antal metataggar registrerade i den genererade html-koden.

Metadatan som ska läggas in är följande:

  • En markering som visar att sidan är en del av ingången ingången (<meta name=”sdg-tag” content=”sdg”/>)
  • Medlemsstaten (<meta name=”DC.ISO03166” content=”SE”/>)
  • En regional eller lokal indikator, om den information som lämnas endast gäller regionalt eller lokalt.
  • Det språk som används för informationen på sidan (<meta name=”DC.Language” content=”en”/>)
  • Den typ av tjänst eller tjänster som sidan omfattar: information, förfarande eller hjälp- och problemlösningstjänst (<meta name=”DC.Service” content=”information;procedure”/>)
  • Uppgift om vilket område det rör sig om (<meta name=”policy-code” content=”B9”/>)
  • Taggen DC.Policy är valfri men om den används ska den innehålla textuell information om vilken typ av  information/förfarande/hjälp- och problemlösningstjänst som sidan beskriver. Taggen ska innehålla information om namnet på området enligt bilaga I och II (<meta name = "DC.policy " content = "Volunteering in another Member state" />)

Exempel på metataggar

Ett exempel är informationssidan för att skaffa eller förnya sitt körkort (C2 i bilaga I). Taggningen för den sidan kommer att se ut så här:

<html lang = "en" />

<meta name = "sdg-tag" content = "sdg" />

<meta name = "DC.ISO3166" content = SE" />

<meta name = "DC.Service" content = "information;procedure" />

<meta name = "policy-code" content = "C2" />

<meta name = "DC.Policy" content = "acquiring and renewing a driving licence" />

Hur ser jag vilka taggar en webbsida har?

Det gör du genom att högerklicka på webbsidan och välj Visa sidkälla. Ta sedan fram sökfunktionen, ofta benämd som Sök på sidan. Sök därefter på t.ex. SDG för att hitta vart SDG-taggarna finns på sidan.

Om en av taggarna måste innehålla mer än ett värde måste dessa värden separeras med ett semikolon-tecken (;). Det kan till exempel vara att en webbsida har information om rättigheter, skyldigheter och regler inom bilaga I och information om ett förfarande enligt bilaga II.

En sådan webbsida ska taggas på följande sätt: <meta name = "DC.Service" content = "information;procedure" />

Observera! Det är viktigt att det inte är ett mellanslag mellan semikolonet och bokstäverna. Det kan göra att crawlern (sökroboten) inte hittar webbsidan.

För att sökroboten ska kunna hitta rätt metataggar och extrahera informationen från webbsidorna måste DC-prefixet användas när metatagg-namnet är en del av Dublin Core-elementen. Servern för den webbplats som ska sökas igenom av crawlern (sökroboten) måste ge åtkomst till sökroboten.

De webbsidor som rör ett förfarande och som ska ha SDG-metataggar samt taggas med metataggen procedure är de webbsidor som har information om förfarandet och den webbsida där användaren länkas till eller hittar förfarandet. Oavsett om förfarandet är online eller offline. Varje webbsida i förfarandet behöver inte taggas.

I SDG-förordningen artikel 10 punkt 1 hittar du vad som avses med information om förfarandet, det är t.ex. information som beskriver stegen användaren behöver genomgå för att utföra förfarandet.

Läs mer om den information som ni behöver tillhanhadålla för ett förfarande på den här sidan: Tillhandahålla information | Digg

Läs mer om metataggar på den här sidan: Länkar och metataggar | Digg

Om en webbsida innehåller delar (t.ex. information om ett förfarande) som avser ett förfarande ska den ha taggen "procedure" under DC.Service. Det gäller oavsett om det är ett förfarande enligt bilaga I eller II och oavsett om det är ett förfarande som är offline eller online.

Ni behöver ha en lokal indikator om ni är flera organisationer på samma nivå, exempelvis Länsstyrelser eller kommuner. Det innebär att ni behöver lägga till taggen DC.Location inklusive er NUTS kod för ert område.

 

Om ni är en kommun ska ni ange LAU-kod för att särskilja er kommun. Det är viktigt utifrån ett användarperspektiv i och med att det underlättar för användaren om denne får upp relevant kommun.

 

Exempel för taggning av Länsstyrelsen Skåne:

Det innebär att SDG sidor för Länsstyrelsen Skåne ska taggas med DC.Location och deras NUTS3 kod.

<meta name=”DC.Location” Content=” SE224”/>

 

Det finns mer information om den delen av taggningen i EU-kommissionens dokument EC Crawler Documentation, sida 6. Koderna finns på eurostats webbplats Länk till annan webbplats..

Informationen om sidans språk är ett speciellt fall, för även om det enligt bästa praxis anges att den ska läggas i html-taggen som värdet för egenskapen lang (t.ex. <html lang = "en">) kommer vi också tillgodose situationen där den nödvändiga informationen inte kan placeras där på grund av begränsningar i CMS verktygen. I sådana fall kan språkinformationen placeras i en metatagg med namnet "DC.Language" och värdet ska vara enligt ISO 639-1-koden för språket.

Till exempel: <meta name = "DC.Language" content = "en" />

Det är obligatoriskt att tillhandahålla information om sidans språk.

Kanoniska taggar

Om sidan har en canonical meta-data tagg måste URLen i den taggen matcha sidans URL annars kommer den inte att indexeras eftersom canonical taggen kommer peka på att detta är samma sida som man skulle kommit till enligt den URL som finns i taggen. Det gör att crawlern inte kommer indexera denna sida eftersom det då kan bli dubbletter.

Exempel på fel användning av canonical-taggen är att webbplatsen som är registrerad i länkregistret för att sökas igenom av crawlern är https://digg.se och så har webbsidan den här taggen <link rel="canonical" href="https://digg.se/en">.

Frågor och svar

Your europe (youreurope.eu) Länk till annan webbplats. innehåller bland annat länkar till nationell information om rättigheter, skyldigheter eller regler samt förfaranden. Dessa länkar tillhandahålls av behöriga myndigheter genom ett länkregister.

I sökresultatet på Your europe finns det för varje sökresultat:

  • En titel med en länk till webbsidan som har informationen eller förfarandet hos den behöriga myndigheten. Titeln hämtas från HTML <title> tag från webbsidan som crawlern läser igenom och förvarar i länkregistret. Exempel på titel-tagg är <title>Infrastructure charges - Transportstyrelsen</title>.
  • En URL med länk till samma webbsida som ovanstående punkt.
  • En beskrivning av informationen som finns på webbsidan. Den här informationen hämtas oftast ingressen på webbsidan som det länkas till.

DC.service-taggen motsvarar beskrivningen under fältet Type i länkregistret (information/procedure).

Policy-code motsvarar beskrivningen under fältet Category i länkregistret (A1, A2...).

Det behövs en ägare för din organisations webbplats/länk i länkregistret. Tidigare har Digg varit länkägare i och med att vi la upp alla länkar till en början, nu har vi ändrat arbetssätt så att någon från den behöriga myndigheten ska vara ägare av deras egna länk. På det sättet kan ni själva göra ändringar i länkregistret och det slipper gå via Digg. Länkägaren måste ha ett användarkonto i EU-kommissionens kontrollpanel för SDG.

Den främsta funktionen ägaren av länken har är att

  • den kommer kunna göra fler typer av ändringar av länken samt
  • omhänderta och sprida ordet vidare internt när den får en notifiering om eventuella felaktigheter.

Det är ägaren av länken som får de automatiska notifieringarna via mejl om det skulle vara något fel med länken eller crawlingen (genomsökningen) av den. Exempel - ägaren får mejl om crawlern (sökroboten) inte hittar några webbsidor med SDG-metataggar. I sådant fall ska ägaren av länken säkerhetsställa att organisationen internt tar det vidare för att felsöka och ta stöd av Digg då det behövs.

Om din organisations webbplats/länk inte har någon ägare eller om den som står som ägare inte längre jobbar för organisationen meddela Digg via SDG@digg.se vilken från din organisation som ska vara länkägare.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: