Grundläggande begrepp
Tre begrepp som är grundläggande för standarden är kundärende, producentärende och kundhändelse.
Den här standarden är framtagen av Mina ärenden som drivs av Skatteverket och är en del av Ena.
Kundärende
Ett kundärende är något som kunden gör vid ett någorlunda begränsat tillfälle. Det kan handla om att starta eller utveckla ett företag, utbilda sig, eller att bygga ett hus. Kundärendet har en början och ett slut och kan innebära att kunden behöver ha kontakt med en eller flera myndigheter.
Producentärende
Ett producentärende är en enskild process hos producenten med en tydlig början och slut, till exempel att ansöka om skolskjuts för sitt barn.
Producenter definierar sina egna producentärenden och i detta ingår att definiera start och slut och vilka kundhändelser som ingår i olika steg i producentärendet.
Producentärendet är oftast startat på initiativ av kunden, exempelvis via någon ansökan. Dock kan producentärenden ibland startas på producentens initiativ, till exempel en kontrollprocess.
Kundhändelse
En kundhändelse är information om att något hänt eller kan komma att hända i ett producentärende (se förklaring nedan) som bedöms kunna ha ett tydligt värde för kunden att veta. En kundhändelse ska kortfattat visa vad saken gäller och förklara vem som har ansvar för nästa steg – det vill säga vem som "har bollen". Exempel på kundhändelser är:
- "Skatteverket har tagit emot en momsdeklaration" (bollen är hos oss!),
- "Det behövs en komplettering av företagsregistrering" (bollen är hos dig!)
- "Beslut om alkoholtillstånd" (bollen är i mål!).
En kundhändelse är alltid personlig och inte allmän. Med personlig avses att kundhändelsen alltid är skapad för och utifrån kunden. Det innebär att kundhändelsen "Nu kan du deklarera" inte ska genereras för en kund som av olika skäl inte ska eller kan deklarera.
Kontakta Mina ärenden
Har du frågor om standarden, kontakta arbetsgruppen Mina ärenden via e-post: minaarenden@skatteverket.se
%20Finansieras%20av%20Europeiska%20unionen_f%C3%B6rl%C3%A4ngd.png)
Etableringen av den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen är en del av Sveriges återhämtningsplan för att mildra effekterna av covid-19 och stärka den digitala omställningen. Satsningen finansieras av Europeiska unionens stimulanspaket Next Generation EU.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: