Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om standarden för samlad ärendeåterkoppling. Får du inte svar på din fråga, kontakta mina ärenden.
Den här standarden är framtagen av Mina ärenden som drivs av Skatteverket och är en del av Ena.
Vem kan använda standarden?
Mina ärendens uppdrag handlar om att hjälpa offentliga aktörer att förbättra sin ärendeåterkoppling. Juridiken för utlämnade av ärendeåterkoppling bygger också på att den kommer från offentliga aktörer. Men det finns inga tekniska hinder för att även andra skulle kunna använda den. Läs mer om juridiken runt Mina ärenden i Rättslig guide Länk till annan webbplats..
Både offentliga aktörer och programleverantörer kan dessutom skapa kundnytta för privatpersoner och företag genom att bygga användargränssnitt som samlar ihop ärendeåterkoppling från kommuner, regioner och myndigheter.
Vem ansvarar för att bygga användargränssnitt med ärendeåterkoppling?
Mina ärenden kommer inte att bygga någon portal där privatpersoner eller företag kan se sin ärendeåterkoppling från olika myndigheter. Det lämnar vi till andra. Som vi ser det kan det vara offentliga aktörer som bygger ”Mina sidor”, där kundhändelser från de egna verksamhetssystemen visas.
Det kan också vara en programvaruleverantör eller ett myndighetsgemensamt initiativ som bygger en tjänst som utgår från kundens specifika situation och behov och visar ärendeåterkoppling från flera myndigheter, regioner och kommuner.
Hur många använder standarden i dag?
I dag finns det sex producenter som inom vissa områden följer standarden: Skatteverket, Bolagsverket, Jordbruksverket, Livsmedelsverket, Värmdö kommun, Tjörns kommun och Karlstads kommun. Skatteverket och Bolagsverket har dessutom varsitt API att ansluta till som extern konsument.
På konsumentsidan finns Skatteverket, Bolagsverket och Värmdö kommun, som alla exponerar sina egna kundhändelser på sina egna ”Mina sidor”. Därutöver finns även Verksamt.se Länk till annan webbplats. som samlar ihop kundhändelser från flera aktörer för målgruppen företag. Det finns dessutom ytterligare aktörer som arbetar med att anpassa sig efter standarden.
Vad kan våra kunder se om vi ansluter?
Mina ärenden kommer inte bygga några användargränssnitt där användare kan se kundhändelser. Istället fokuserar vi på standardiseringen av hur information om kundhändelser och ärendeåterkoppling kan flöda mellan de som bygger användargränssnitt och de som handlägger ärenden.
Vad en användare kan se i en konsumenttjänst beror på vilka kommuner, regioner eller myndigheter som tjänsten anslutit sig till och vilka kundhändelser som dessa producenter har tillgängliggjort. (Läs gärna mer om kundhändelser och andra begrepp på sidan Om standarden).
Finns möjlighet till avisering?
I dagens version av standarden får användaren ingen avisering om att det kommit en ny kundhändelse från en producent. I stället behöver användaren aktivt logga in i en konsumenttjänst och kan då se aktuella kundhändelser. Om användaren vill bevaka vad som händer med sitt ärende behöver hen logga in regelbundet och själv förstå om något är nytt sedan förra gången. Många producenter sköter avisering på annat sätt, till exempel med hjälp av Digital post.
Mina ärenden har dock uppmärksammat behovet av avisering och kommer framöver att titta på hur avisering skulle kunna möjliggöras.
Vilket stöd kan jag få från Mina ärenden?
Mina ärenden erbjuder stöd till offentliga aktörer som vill börja följa och använda standarden. Stödet är behovsanpassat och kan till exempel bestå av hjälp att
- identifiera vad som behöver vara på plats för att ni ska kunna starta upp en pilot
- hitta en lämplig process att börja med
- facilitera en workshop med processmodellering
- diskutera IT-arkitektur.
Om en offentlig aktör har tjänsteleverantörer kan den offentliga aktören även få hjälp av oss i det samarbetet. Vi träffar även programvaruleverantörer som är intresserade av att använda standarden för framtida utveckling.
Kontakta Mina ärenden
Har du andra frågor om standarden eller behöver du stöd? Kontakta arbetsgruppen Mina ärenden via e-post: minaarenden@skatteverket.se
%20Finansieras%20av%20Europeiska%20unionen_f%C3%B6rl%C3%A4ngd.png)
Etableringen av den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen är en del av Sveriges återhämtningsplan för att mildra effekterna av covid-19 och stärka den digitala omställningen. Satsningen finansieras av Europeiska unionens stimulanspaket Next Generation EU.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: