Strategisk färdplan Ena 2030

Digg har på uppdrag av regeringen tagit fram förslag på en strategisk färdplan för Ena till och med 2030. Färdplanen är en del i uppdraget att utreda hur Sveriges digitala infrastruktur bör utvecklas och förvaltas.

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har tagit fram förslag på en strategisk färdplan för Ena till och med 2030 på uppdrag av regeringen. Färdplanen är en del i uppdraget att utreda hur Sveriges digitala infrastruktur bör utvecklas och förvaltas fram till och med 2030.

Färdplanen innehåller förslag på:

  • Hur enskilda och företag kan få en samlad tillgång till grundläggande digitala tjänster, med beaktande av den kommande europeiska digitala plånboken.
  • Ökad användning genom effektivisering av anslutningen, samt möjlighet till ökad innovation och utforskande.
  • Hur Ena ska kunna möta totalförsvarets behov och stärka Sveriges digitala robusthet.
  • Förvaltningsgemensamma verksamhetsprocesser som kan automatiseras eller förenklas med hjälp av digitala lösningar.

Vid utformningen av den strategiska färdplanen ska kostnadseffektivitet och samhällsekonomisk effektivitet beaktas. Färdplanens samlade förslag ska rymmas inom befintliga ekonomiska ramar över en tioårsperiod och syfta till att minska statens utgifter över tid genom realiserbara besparingar.

Uppdraget är slutredovisat till Regeringskansliet 31 januari 2025.

Om regeringsuppdraget

Uppdrag till Myndigheten för Digital förvaltning att utreda hur Sveriges digitala infrastruktur bör utvecklas och förvaltas (regeringen.se Länk till annan webbplats.)

Förslag i den strategiska färdplanen

Idén med den strategiska färdplanen är att visa utvecklingen av Ena fram till och med 2030. Här presenteras den utveckling som Digg tycker är viktigast för Sveriges digitalisering.

Grafisk vy för färdplanen

Bilden visar en grafisk vy över den strategiska färdplanen som avser perioden 2026-2030.

Samlad digital ingång till det offentliga

Det ska vara enkelt att för alla att använda digitala tjänster i mötet med offentlig sektor. Med en samlad digital ingång till det offentliga får du anpassad information i rätt tid, kan följa dina ärenden och hantera dokument digitalt utan att byta plattform. Med stöd av en digital assistent får du också vägledning baserat på din livssituation.

Det är en säker och tillgänglig tjänst, även under de mest utmanande omständigheter som kris eller krig.

Gemensamma arbetssätt, modeller och insikter

Genom att använda gemensamma arbetssätt, modeller och insikter kan offentlig sektor snabbt utveckla avancerade lösningar till lägre kostnad.

Att återanvända varandras erfarenheter och lösningar gör det möjligt att bygga effektiva digitala lösningar utan att bygga upp egen kompetens och egna resurser. Det ger också möjlighet att jämföra alternativa helhetslösningar för hur regler, verksamhet och IT-system kan designas för att nå ett visst mål.

2026-2030

Framtagna förvaltningsgemensamma processer för tillsyn, tillståndsgivning och transferering att använda för digitalisering.

Ett etablerat systematiskt arbete för framtagande av processer med en kontinuerlig förvaltning, dedikerade och utbildade resurser och färdig metod och verktygsstöd.

Processerna för tillsyn, tillståndsgivning och transferering är framtagna, kända och används.

Skalbarhet och nytta på sektorsnivå har verifierats.

Läs mer

Förvaltningsgemensamma verksamhetsprocesser

Digital hantering av ombud för enskilda

Mina ombud gör det möjligt för en person att företräda någon annan i en digital tjänst med hjälp av en digital fullmakt. Med en digital administration av fullmakter är det enkelt att upprätta och ta bort fullmakter samt ha överblick över vilka fullmakter man fått respektive delat ut.

Säker och alltid tillgänglig kommunikation mellan offentlig sektor och enskilda

Med en digital brevlåda kan du som privatperson få din post från myndigheter, kommuner och regioner digitalt istället för på papper. Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Det är enkelt för offentliga aktörer att ansluta och skicka digitala försändelser. Försändelserna skickas på ett säkert sätt och når den brevlåda som mottagaren själv har valt. Dessutom finns det stora kostnadsbesparingar att göra eftersom det är billigare att skicka försändelser digitalt än via papper. Enkelt, säkert och hållbart!

2026-2029

Framtidens digitala post bygger på två nödvändiga strategiska förflyttningar:

  • En central lagringslösning som ger redundans och säkerställer att medborgare alltid har tillgång till sin digitala post oavsett leverantör.
  • Dubbelriktad kommunikation, vilket gör plattformen till en interaktiv kommunikationstjänst för informationsutbyte mellan avsändare och mottagare. Det är en förutsättning för en stor del av de identifierade högst prioriterade användarbehoven.

Läs mer

Digital post 2.0

Säker och effektiv identifiering och behörighetshantering

Den digitala plånboken är kopplad till din nationella identitet. Här samlas allt från körkort och utbildningsbevis till bankuppgifter – säkert och lättillgängligt. Du har full kontroll över dina personuppgifter och kan snabbt styrka din identitet. Det är enkelt och tryggt att dela handlingar som intyg, bevis och fullmakter.

Genom att ersätta manuella processer med digitala lösningar slipper du onödig administration och hantering av pappersdokument. En nationell hantering av identiteter och behörigheter gör det möjligt att identifiera vem som har rätt att få tillgång till vilken information.

2025-2027

Införande av en digital identitetsplånbok för fysiska och juridiska personer, för att på ett säkert sätt kunna begära, erhålla, lagra, välja, kombinera och använda personidentifieringsuppgifter och digitala bevis för autentisering online och offline samt skriva under med kvalificerade elektroniska underskrifter.

EU:s digitala identitetsplånbok kan utfärdas i Sverige, tillsammans med möjlighet till kvalificerade elektroniska underskrifter.

Det finns möjlighet för flera utfärdare av EU:s digitala identitetsplånbok i Sverige att godkännas och anmälas till EU:s tillitsförteckning.

Läs mer

Digital identitetsplånbok

2026-2028

Skapa en nationell struktur för att säkerställa vem som ska få tillgång till ett system (identifiering) och vad de får göra i systemet (auktorisation).

Etablera en skalbar och effektiv sektorsövergripande modell för identitets- och behörighetshantering.

Harmonisera dagens sektorsspecifika och fragmenterade lösningar.

Läs mer

Identitet och behörighetshantering

Forum för samskapande inom offentlig sektor

Sverige ska ha en sammanhållen digital infrastruktur. För att lyckas med det behöver många aktörer aktivt bidra och ta ansvar. Vi kommer att samverka brett för att skapa engagemang bland myndigheter, kommuner och regioner samt med privata aktörer och medborgare.

Samverkan ska bidra till att vi utvecklar infrastrukturen så att den täcker behoven så bra som möjligt för alla. I samverkan hjälps vi åt att använda Ena.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: