Mina ombud har en hög tillgänglighet som uppfyller krav från aktörer över flera sektorer

Startar 2026 och beräknas vara klart 2026.

Beskrivning av förflyttningen

Mina ombud finns i en teknisk miljö med tillgänglighet och drift och support som fungerar mot sektorer som har höga krav på tjänsten.

Vilken nytta ger förflyttningen?

  • Mina ombud kan vidareutvecklas till att tillmötesgå flera sektorers behov av fullmaktshantering. Genom ökad tillgänglighet av tjänsten uppfylls krav från andra aktörer.
  • Minskad risk att andra ombudslösningar tas fram av offentliga aktörer om tjänsten kan tillmötesgå de behov som finns.

Vad behöver vi göra?

  • Styrning och förvaltning: ta fram riskhanteringsprocess, kontinuitetsplan samt livscykelhanteringsplan
  • Support/upplevelse: etablera kundsupport
  • Tekniska systemet och drift: anpassad till högre tillgänglighet
  • Gemensam digital infrastruktur: integrera med nationell infrastruktur
  • Kommunicering / utbildning: planera och genomföra kommunikation, planera och genomföra utbildning

När anses förflyttningen vara uppnådd?

Förflyttningen är uppnådd då tjänsten uppfyller de behov som ställs inom prioriteriade sektorer.

Vilka hinder och beroenden ser vi?

Förutsättningar i befintlig driftmiljö är anpassade för andra kundgrupper med lägre krav på tillgänglighet.

Beroenden till övriga pågende uppdrag med behov av ombudslösningar. Behov att att Mina ombud kan leverera funktionalitet som kan hantera kraven från EHDS i närtid så att ingen parallell funktionalitet behöver byggas upp.

Kostnader

Kostnad tkr totalt: 20 000

År

Kostnader tkr

2026

10 000

2027

10 000

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: