Digital post för dig som privatperson
Med en digital brevlåda kan du få din post från offentliga aktörer digitalt istället för på papper.
Det här är digital post
För att kunna ta emot digital post från offentliga aktörer behöver du skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation. Det finns tre digitala brevlådor som du som privatperson kan välja mellan och det kostar inget att skaffa en.
Vilka kan jag få digital post ifrån?
Du kan få digital post från de offentliga aktörer som är anslutna som avsändare till tjänsten Mina meddelanden. Det är namnet på den myndighetsgemensamma infrastrukturen för säker digital post. Vissa avsändare skickar all post digitalt, andra skickar bara vissa typer av meddelanden. Nya avsändare ansluter löpande till infrastrukturen. Det sker automatiskt. Du får som tidigare bara post från de myndigheter, kommuner eller andra offentliga aktörer du brukar vara i kontakt med.
Så här får du din post digitalt
För att börja ta emot din post digitalt behöver du skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation. Det finns tre digitala brevlådor att välja bland. Välj den brevlåda som passar dig bäst. Vill du ta emot digital post från både offentliga aktörer och från privata företag väljer du Billo eller Kivra. Om du bara vill ha post från offentliga aktörer i din brevlåda väljer du Min myndighetspost.
- Billo Länk till annan webbplats.
- Kivra Länk till annan webbplats.
- Min myndighetspost Länk till annan webbplats.
När du skaffar en digital brevlåda behöver du godkänna villkoren för den brevlåda du valt samt användarvillkoren för Mina meddelanden som gör att du kan ta emot post digitalt från myndigheter, kommuner och regioner.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: