Erbjud flera olika sätt att navigera
Meny, sökfunktion, innehållsöversikt och A-Ö är exempel på olika sätt att navigera på en webbplats och olika personer föredrar olika sätt. Det ska därför finnas fler än ett sätt att navigera så att en person kan välja det sätt som passar bäst för hen.
Därför ska det gå att navigera på olika sätt
Olika personer har olika strategier för att navigera på webbplatser. En person kanske föredrar en sökfunktion, medan en annan hellre använder en innehållsförteckning eller ett alfabetiskt index.
Erbjud därför flera olika sätt att navigera på din webbplats, så att personer kan välja det sätt som passar dem.
Vad kräver lagen?
Det ska finnas två eller fler sätt att hitta en webbsida på en webbplats (så länge webbsidan inte utgör ett steg i en process eller är ett resultat av en process).
Exempel: olika sätt att navigera
Meny
På många webbplatser finns menyer med länkar som gör det möjligt att navigera mellan webbsidor.
Sökfunktion
Ett sätt att hitta webbsidor på en webbplats kan vara via en funktion för fritextsökning.
Innehållsöversikt
En webbplatskarta eller webbkarta är ett sätt att presentera webbplatsens hierarkiska struktur. En vanlig rekommendation för webbplatskartor är att inkludera alla primära länkar och underlänkar på webbplatsen, utan att vara för djup och svårt att navigera. Detta ger användare en översikt över webbplatsens struktur och innehåll, och hjälper sökmotorer att indexera och rangordna webbplatsen korrekt.
A–Ö-index
Ett A–Ö presenterar webbplatsens innehåll i alfabetisk ordning. För att upprätthålla en god kvalitet på ett A–Ö-index är det ofta bäst att sköta det manuellt. Se till att ha med de ord och uttryck som är naturliga för användarna.
Undantag från lagkraven
Kravet gäller inte för webbsidor som utgör steg i en process eller är resultatet av en process.
Rekommendationer utöver lagkrav
Förutom lagkraven finns det rekommendationer som kan förbättra den digitala tillgängligheten:
Exempel: navigering utöver lagkraven
Länkstigar
Länkstigar eller brödsmulor (”bread crumbs” på engelska) kan med fördel användas för att visa var personen befinner sig.
Vanliga frågor och svar
Använd hellre den svenska formuleringen "Vanliga frågor och svar" än ”FAQ” som står för ”frequently asked questions”. Det är bra att tillhandahålla en sammanställning av frågor och svar, men försök att besvara alla vanliga frågor i huvudmaterialet på webbplatsen.
Steg-för-steg-guider
En steg-för-steg-guide kan användas för att lotsa användare genom en uppgift. Så kallade ”wizards” presenterar de moment användaren ska genomföra i en bestämd sekvens.
Så testar du flera sätt att navigera
Kontrollera att det finns minst två sätt att hitta en webbsida på webbplatsen.
Utdrag ur WCAG
WCAG 2.4.5 (AA) Flera olika sätt
Det finns mer är ett sätt att hitta en webbsida inom en uppsättning av webbsidor, utom när webbsidan är ett resultat av eller ett steg i en process.
- Svensk översättning: Flera olika sätt (w3.org) Länk till annan webbplats.
- Originaltext på engelska: Success Criterion 2.4.5 Multiple Ways (w3.org) Länk till annan webbplats.
Därför länkar vi till WCAG på svenska och engelska
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: