4 Konceptuell lösningsarkitektur

Lösningsarkitektur

Känslan av tillit till en annan organisation skapas bland annat genom att en organisation kan uppvisa bra struktur på organisation och arbetssätt, kompetent personal, sund kultur och en historik som ger förutsättningar för tillit.

4.1 Förmågeområden

Förmågor på nivå 1:

  • Ansluta sig till ekosystemet
  • etablera och upprätthålla tillit i ekosystemet

Förmågor på nivå 2:

  • Riskbaserat arbetssätt
  • Rätt skydd av information
  • Avvilekse- och incidenthantering
  • Förändringshantering av IT-system
  • Transparens
  • Ständiga förbättringar

Alla förmågor behöver finnas men i olika grad beroende av vilken roll som är aktuell dvs producenter, konsumenter och på central (styrande) nivå.

4.2 Användningsfall

Ramverket för organisationstillit är inte aktivt vid det operativa utbytet av information. Användningen beskrivs primärt enligt nedanstående processer.

Processer figur

Senast uppdaterad: